کتاب روانشناسی مثبت نگر کیت هفرن
6%
978-964-493-827-6
جدید
مشخصات
قطع: | وزیری |
نوع جلد: | شومیز |
مترجم: | محمدتقی تبیک - محسن زندی |
شابک: | 1394 |
تیراژ: | دوم |
ناشر: | سازمان چاپ و نشر دارالحدیث |
نوع کاغذ: | 978-964-493-827-6 |
نویسنده: | کیت هفرن - ایلونا بونیول |
تعدادصفحات: | 392 |
نوبت چاپ: | معمولی |
سال انتشار: | 500 |
وزن: | 570g |
زبان: | فارسی |
توضیحات
فهرست مطالب:
درآمدی بر روان شناسی مثبت نگر
شناخت هیجان ها
شادکامی و بهباشی درونی در میان ملت ها
بهباشی سعادت گرا
خوش بینی سبک تبیینی و امید
تاب آوری ، رشد پس آسیبی و پیرشدن ثبت
ارزش ها انگیزش و نظریه های هدف
مداخلات (تدابیر) روان شناسی مثبت نگر
بدن در روان شناسی مثبت نگر
به کارگیری روان شناسی مثبت نگر
جمع بندی از روان شناسی مثبت نگر
اهداف يادگيرى روانشناسى مثبتنگر عبارت است از:
مطالعه موضوعات گوناگونى چون شادكامى، خوشبينى، بهباشى درونى و رشد شخصى. فصل اول دو هدف دارد:
(1) توصيف و بررسى انتقادى پيدايش و رشد اين رشته جديد در سالهاى اخير و
(2) آشنا كردن دانشجويان با برخى از موضوعاتى كه روانشناسان مثبتنگر بررسى مىكنند. در پايان اين فصل، مجالى خواهيد يافت براى تكميل پرسشنامههايى در زمينه برخى موضوعات اصلى در روانشناسى مثبتنگر . فهرست موضوعات * قلمرو و هدف روانشناسى مثبتنگر. * تاريخ روانشناسى مثبتنگر. * شادكامى را چگونه مىسنجيم. * زندگى خوب و اصالت. * روانشناسى انسانىنگر. * جايگاه كنونى روانشناسى مثبتنگر.
پرسشهاى آزمايشى
1. درباره تفاوتهاى روانشناسى «مثبتنگر» و «روانشناسى معمول» گفت و گوى انتقادى كنيد.
2. آيا روانشناسى مثبتنگر، چنانكه ادعا مىشود، متفاوت از روانشناسى انسانىنگر است؟
3. نياز ما به روانشناسى مثبتنگر چه مىتواند باشد؟
آيا مىتوانيم شادكامى را بسنجيم؟
اين يكى از بنيادى ترين پرسشها براى روانشناسى مثبتنگر است. در واقع، دليل اصلى اينكه در گذشته درباره موضوعات و مفاهيم روانشناسى مثبتنگر پژوهش نشده است، باور به گذرا بودن آنها و بسيار دشوار بودن (اگر نه ناممكن بودن) پژوهش و سنجش آنها بود. با ساخت و آزمودن ابزارهاى سنجش علمى و روشهاى آزمايشى، دانشمندان/ روانشناسان مفاهيم فلسفى فضيلت و شادكامى را گرفتند و در معرض آزمونهاى دقيق علمى قرار دادند. شما مكرراً خواهيد خواند كه روانشناسى مثبتنگر يك علم است، نه يك فن خوديار كه از روش علمى براى فهم افكار، احساسات و رفتارها استفاده مىكند. هنگامى كه روانشناسى راه خود را به تاريخ مىگشود، كارورزانش خواهان اتخاذ همان دقت علمى علوم طبيعى مانند زيستشناسى و شيمى شدند. اين علوم بر پايه آزمودن عينى و پارادايم معرفتشناختى اثباتگرا استوارند. اين معرفتشناسى از آزمايش، قياس منطقى و تفكر عقلانى براى بررسى جهان استفاده مىكند، بدين معنا كه شناخت با مشاهده مستقيم و عينى به دست مىآيد. واقعيتها و شناخت به قوانين و پيشبينىها درباره ماهيت انسان مىانجامند و مىتوانند روابط على را تعيين كنند (علت و معلول).