قیمت کاهش یافت ! آغاز فلسفه مشاهده عکس بزرگتر

کتاب آغاز فلسفه (ترجمه بدایه الحکمه)

4%

978-964-09-1113-6

جدید

2,400,000 ﷼

2,500,000 ﷼

کتاب آغاز فلسفه

مولف: علامه محمد حسین طباطبایی

آغاز فلسفه، ترجمه گویا، علمى و روان از کتاب گران‏سنگ «بدایه الحکمه» تألیف مرحوم علامه طباطبایى است که در آن، علاقه ‏مندان فلسفه را با بحث ‏هاى مقدماتى فلسفه به صورت دقیق و منظم، آشنا مى ‏کند.


توضیحات

مقدمه ای از کتاب:

آغاز فلسفه، ترجمه گویا، علمى و روان از کتاب گران‏سنگ «بدایه الحکمه» تألیف مرحوم علامه طباطبایى است که در آن، علاقه ‏مندان فلسفه را با بحث ‏هاى مقدماتى فلسفه به صورت دقیق و منظم، آشنا مى ‏کند. این کتاب را آیت الله محمد على گرامى که خود از اساتید مشهور و پرسابقه فلسفه ‏اند به فارسى ترجمه کرده‏اند. اثر حاضر، از این موضوعات بحث کرده است: کلیات مباحث هستى، وجود ذهنى و خارجى، مواد سه ‏گانه وجوب، امکان و امتناع، ماهیت، معقولات عشر، علت و معلول، واحد و کثیر، سبق و لحوق، قوه و فعل، علم و عالم و معلوم، مسائل مربوط به واجب‏ الوجود.

مرحلۀ اول‌كليات مباحث هستى

فصل اول: بديهى بودن مفهوم هستى

مفهوم هستى مفهومى است بديهى كه بذاته و بدون نياز به وساطت چيز ديگر براى مامعلوم است و هيچ معرّف حدى ويا رسمى ندارد، چرا كه معرّف بايد روشن‌تر از معرّف باشد و چيزى روشن‌تر از مفهوم هستى نداريم و بنابراين آنچه را كه به عنوان تعريف مفهوم هستى گفته‌اند تعريف حقيقى نبوده فقط شرح لفظ مى‌باشد. مثل اين‌كه: وجود يا موجود به ماهو موجود، چيزى است كه ثابت العين باشد ( در جهان عينى و خارجى، ثبوت داشته باشد و به تعبير ديگر ثبوت عينى داشته باشد). و يا اين تعريف كه گفته‌اند: «وجود چيزى است كه مى‌توان از آن خبر داد». آخر ثبوت مگر چيزى غير از وجود است‌؟! و يا چيز و شىء بودن غير از هستى است‌؟! به علاوه اين‌كه بعداً خواهد آمد كه وجود، نه جنس دارد نه فصل و نه عرض خاص، به آن معنا كه در بحث كليات پنج‌گانه گفته مى‌شود. معرّف حقيقى حتماً از جنس و فصل و يا جنس و عرض خاص تشكيل مى‌شود، كه اولى را حد و دومى را رسم مى‌گويند. هستى بسيط است و از جنس و فصل تشكيل نشده و عرضى خارج از خود هم ندارد.

فصل دوم: مفهوم هستى مشترك معنوى است

مفهوم هستى در همه موارد آن به يك معنا به كار گرفته مى‌شود كه اصطلاحاً اين حالت را «اشتراك معنوى» گويند. از جملۀ ادله‌اش اين است كه مفهوم هستى را به اقسام گوناگونى از هستى واجب و ممكن، و سپس جوهر و عرض تقسيم مى‌كنيم، و هر يك از جوهر و عرض را نيز به اقسام مختلف آن تقسيم مى‌كنيم. بديهى است كه صحت تقسيم متوقف بر وحدت مقسم و جريان آن در همه اقسام مى‌باشد. پس معلوم مى‌شود كه مفهوم هستى به همان معناى واحد در همه اقسام آن تحقق دارد. «مشترك معنوى» همين است.

نقد و بررسی مشتریان

    نقد محصول و امتیاز شما به این محصول

    برای کمک به دیگران کاربران در انتخاب،لطفا قبل از نوشتن نقد و نظر خود ، به این محصول امتیاز نیز بدهید.

برچسب ها

آثار مرتبط