حکمت نامه لقمان (فارسی)
6%
978-867-497-293-7
جدید
موجودی این محصول مجددا باید بررسی شود جهت درخواست لطفا نام کتاب را به شماره 5900-052-0902 پیامک کنید
کتاب حکمت نامه لقمان (فارسی)
مولف: محمد محمدی ری شهری
حكمت نامه لقمان اثر محمد محمدى رى شهرى، با همكارى مهدى غلامعلى و ترجمه جعفر آريانى، در سال ۱۳۸۵ ش، در موضوع شخصيت لقمان حكيم و كلمات حكيمانه او تاليف شده است. انگيزه نگارش اين كتاب، ارائه اندرزهاى ارزنده مشهورترين حكيم در تاريخ اديان ابراهيمى، به صورتى نو و با كاربردى آسان مى باشد.
مشخصات
قطع: | رقعی |
نوع جلد: | سلفون |
ناشر: | دارالحدیث |
نویسنده: | ری شهری |
تعدادصفحات: | 309 |
نوبت چاپ: | هفتم |
سال انتشار: | 1393 |
توضیحات
مقدمه ای از کتاب:
حكمت نامه لقمان اثر محمد محمدى رى شهرى، با همكارى مهدى غلامعلى و ترجمه جعفر آريانى، در سال ۱۳۸۵ ش، در موضوع شخصيت لقمان حكيم و كلمات حكيمانه او تاليف شده است.
انگيزه نگارش اين كتاب، ارائه اندرزهاى ارزنده مشهورترين حكيم در تاريخ اديان ابراهيمى، به صورتى نو و با كاربردى آسان مى باشد.
شخصيت مشهور لقمان حكيم و توجه پيامبر اسلام و ائمه معصومين( ع) به بيان حكمت هاى او، همچنين جامعیت و استناد مطالب اين كتاب، اهميت و جايگاه اين كتاب را روشن مى سازد.
كتاب براساس پيشگفتار، درآمد و ده فصل تنظيم شده است.
مولف، اين كتاب را با دسته بندى موضوعى حكمت هاى لقمان كه از منابع متعدد به دست آمده به شيوه نقلى محض، تاليف كرده است.
پيشگفتار شامل برشمارى فصول، حكمت هاى منسوب به لقمان، كه در هيچ يك از منابع يافت نشده و افسانه هاى مربوط به وى مى باشد.
مولف در مقدمه اى با عنوان« درآمد»، معناى حكمت در قرآن و حديث را عبارت از مقدمات استوار علمى، عملى و روانى براى نيل به مقصد والاى انسانيت دانسته است. وى بر همين اساس، حكمت را به سه نوع علمى، عملى و حقيقى تقسيم مى كند و سرآمد حكيمان را انبياى الهى و اصياى آنان معرفى مىنمايد.
مولف در فصل يكم با عنوان« زندگى نامه لقمان» به بررسى تبار، تاريخ زندگى، شغل، شاگردان، طول عمر و آرامگاه وى با نقل اخبار تاريخى گوناگون و حتى متعارض پرداخته است. ايشان در ادامه به سوالاتى چون پيامبرى لقمان؟ رمز دستيابى لقمان به حكمت؟ و همانندان لقمان در امت اسلامى؟ پاسخ گفته است.
فصل دوم شامل حكمت هاى لقمان در قرآن، به همراه اخبارى در مضوعات شرك، نقش اعمال، كارهاى بزرگ، تكبر و غرور مى باشد.
مولف در فصل سوم ده داستان حكيمانه لقمان را از منابع گوناگون جمع آورى كرده است.
در فصل چهارم حكمتهايى درباره علم و معرفت آمده است، كه در آن ارزش و نشانه هاى عقل و عالم، دانش آموزى و آداب آن، ارزش و فوائد علم، فضيلت دانشمند و ادب همنشينى با او و نكوهش علاقه به نادان و دشمنى با دانا، بررسى شده است.
نويسنده در فصل پنجم با عنوان« عوامل خودسازى»، حكمت هايى از لقمان پيرامون موضوعاتى چون نصيحت پذيرى، يقين، تواضع، جهاد با نفس، استغفار، تقوا، ذكر، توكل، زهد، قناعت را بيان كرده است.
فصل ششم شامل حكمت هايى در باب آفت هاى خودسازى مانند ظلم، حسد، ريا، دروغ، بداخلاقى و نگاه حرام مىباشد.
در فصل هفتم آداب اخلاقى و اجتماعى مانند: آداب خنده، مشورت، خوردن، ميهمانى، داورى، فقر، سفر و انتخاب دوست در حكمت هاى لقمان ذكر شده است.
مولف در فصل هشتم و نهم به ترتيب، مثل هاى حكيمانه و حكمت هاى لقمان را در موضوعات گوناگون گردآورى نموده است.
از آنجايى كه مولف، حكمت هاى لقمان در فصول گذشته را از لحاظ موضوعى و مباحث جزئى تدوين نموده بود، در فصل آخر بسيارى از آن حكمت ها را به صورت جامع و كامل از منابع اخبار بدون تقطيع و پراكندگى نقل نموده است.