فهرست محصولات بر اساس پدیدآور : احمد صادقی اردستانی

احمد صادقی اردستانی حجه الاسلام احمد صادقی اردستانی، هفتم مهرماه ۱۳۲۳- ه.ش – در کچومثقال، واقع در ۹ کیلومتری جنوب شرقی اردستان از توابع استان اصفهان در یک خانواده مذهبی متولد شد. این روستا زادگاه شهید آیت الله سید حسن مدرس است و پس از انقلاب اسلامی «شهرک شهید مدرس» نامیده می شود. جد مادری او مرحوم حاج ملا صادق یعقوب زاده، علاوه بر آنکه روضه خوان اهل بیت (ع) بود، مکتبخانه ای داشت، که جونان منطقه برای آموختن گلستان سعدی، جوهری و قرآن در آن شرکت می کردند و گاهی بالغ بر پنجاه نفر می شدند. چون وی فرزند و نوه اول خانواده بود، مورد علاقه و توجه پدر و بوی‍ژه جد پدری خود مرحوم ملا محمدعلی قرار داشت و با توجه به این ریشه خانوادگی، جد او با امید بسیار، کوشش فراوانی برای رشد و تعالی نوه خود می نمود و به همین جهت او را از پنج سالگی به خواندن و نوشتن واداشت. با توجه به نارسائی ها ی مادی آن روزگار و بویژه در روستاها و اینکه کاغذ و مرکب رسمیت نداشت، ملا محمد علی خود قلم و مرکب تهیه می نمود و روی یک قطعه حلبی صاف سرمشق می نوشت. هر وقت احمد کوچک آن مشق را می نوشت پدر بزرگ ورق حلبی را می شست و باز سرمشق دیگری برای نوه خود می نوشت و او تمرین خواندن و نوشتن می کرد. اولین سرمشقی، که جد پدریش برای او نوشت، این اشعار «حافظ» بود: ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد دل رمیده ما را انیس و مونس شد نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسأله آموز صد مدرس شد احمد صادقی از هفت سالگی به مدرسه رفت و در کلاس های پنجم و ششم، صبح ها سر صف قرآن می خواند و برای نماز ظهر و عصر هم پیش نماز محصلین مدرسه بود. پس از پایان تحصیلات ابتدائی با وجود علاقه زیادی که به تحصیل علوم اسلامی داشت، به خاطرکمک به پدر چندسالی به کار کشاورزی و کمک به ایشان پرداخت و مبلغی هم پس انداز نمود و در سال ۱۳۴۱ وارد حوزه علمیه قم گردید. تحصیل در قم سال اول تحصیل در قم به آموختن کتاب «جامع المقدمات» پرداخت و تعطیلات تابستان به کمک پدر و کار کشاورزی شتافت. سال بعد، برای تهیه هزینه تحصیلی، در تعطیلات تابستان به کار ساختمان سازی در تهران پرداخت و بدینوسیله شرایط ادامه تحصیل را فراهم نمود. در سال ۱۳۴۳ مدرسه منتظریه قم (حقانی) با برنامه ریزی جدید شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، حاج آقا مهدی حائری تهرانی، شهید غلامحسین حقانی و با مدیریت شیخ محمد علی شیخ زاده و بعد مدیریت شهید آیت الله علی قدوسی و مساعدت مالی مرحوم آیت الله حاج سید هادی میلانی، آغاز به کار کرد. در این مدرسه همراه علوم حوزوی، علوم جدید هم تدریس می شد و احمد صادقی دومین طلبه ای بود که بدانجا راه یافت.در سال اول ایشان طلبه ممتاز شناخته شد و به او جایزه دادند. از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۷ در آن مدرسه و حوزه، کتاب های: سیوطی، مغنی، حاشیه ملاعبدالله، بخشی از «عروه الوثقی»، جلد اول شرح لمعه، منظومه ملا هادی سبزواری، گلستان سعدی، کلیله و دمنه، تجوید، محاوره زبان عربی، درس های اخلاق، کلام و بالاخره انشا و ادبیات فارسی را آموخت. استادان استادان وی در این علوم عبارت بودند از: حاج شیخ احمد جنتی، حاج شیخ حسن تهرانی، محمد علی گرامی، میرزا علی احمدی میانجی، حسن حسن زاده آملی، ابوالقاسم خزعلی، محمد رضا آدینه وند، حاج شیخ محسن حرم پناهی، دکتر احمد بهشتی، حاج میرزا علی مشکینی، حاج شیخ عباس تهرانی، شهید علی قدوسی، حاج شیخ یحیی انصاری، حاج شیخ رحمت الله فشارکی، حاج آقا حسین فاطمی قمی، حاج شیخ حسینعلی منتظری و دیگران … از سال ۱۳۴۸ جلد دوم «شرح لمعه» را نزد استاد: حاج شیخ جلال طاهر شمسی، «مکاسب شیخ انصاری» را نزد استاد علی مشکینی، محمد تقی ستوده و غلامرضا صلواتی و «رسائل شیخ» را نزد استاد ابوالقاسم خز علی فرا گرفت. همزمان مدت ۶ سال نیز در بحث های تفسیر قرآن استادان: مشکینی و خزعلی و شیخ نعمت‌الله صالحی نجف آبادی حضور یافت و بهره‌های فراوان جست. پس از خواندن «کفایه‌الاصول» و پایان دوره سطح نزد استادان آن روز: سلطانی طباطبائی، فاضل لنکرانی و حسین وحید خراسانی، از سال ۱۳۵۰ در درس خارج فقه و اصول و شرح نهج البلاغه استادان: حسین نوری همدانی، حاج شیخ جعفر سبحانی و سید ابوالقاسم کوکبی شرکت نمود و همزمان به خواندن کتابهای: «منظومه ‌سبزواری» نزد شیخ محمد علی اسماعیلی پور و «فلسفتنا» نزد استاد دکتر احمد بهشتی پرداخت و«خارج فقه» را نزد ناصر مکارم شیرازی، حاج شیخ کاظم تبریزی، حاج شیخ مرتضی حائری یزدی، حاج سید موسی شبیری زنجانی، حاج سید عباس خاتم یزدی و سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی ادامه داد.[۱] روزگار مبارزه در ماجرای خونین سال ۱۳۴۲ با توجه به اینکه وی در مدرسه فیضیه ساکن بود، از اول تا آخر درگیری و یورش مأموران دولتی در صحنه حضور داشت و مضروب شد[۲]. سال ۱۳۴۶ در یک مأموریت تبلیغی در ماه مبارک رمضان در گرمسار، مدتی از سوی ژاندارمری بازداشت شد. دیدار با تبعید شدگان در طبس، انارک، نائین داران و خمین از تلاش های دیگر او بود. همچنین طی یک مأموریت تبلیغی شش ماهه، از سوی بیت امام خمینی(ره) به کازرون شیراز در سال ۱۳۵۱، چند بار از سوی شهربانی تحت تعقیب و فشار قرار گرفت. در سال ۱۳۵۴ به خاطر سخنرانی های افشاگرانه علیه فساد حکومت وقت و ترویج مرجعیت امام خمینی(ره) در تهران و شهرری چندماه تحت تعقیب و متواری بود. آخرین بار در سال ۱۳۵۷ و در حکومت نظامی شاه در تهران، به خاطر سخنرانی و به راه انداختن تظاهرات در شهرری بازداشت شد و روز ۱۱ بهمن – روزی که قرار بود امام خمینی (ره) فردای آن از پاریس به میهن اسلامی بازگردد- از دادگاه نظامی رژیم شاه آزاد گردید و با «کمیته استقبال از امام خمینی(ره)» همکاری نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و متعاقب یکماه اقامت در بیت تهران به قم مراجعت نمود و برای حل مشکلات موجود، مأموریت هایی را به جزیره قشم، جیرفت، بیجار و سنندج انجام داد. حضور در جبهه های دفاع مقدس، از جمله عملیات فتح المبین(۲/۱/۱۳۶۱) و مأموریت در وزارت بهداری از دیگر فعالیت های ایشان می باشد. ایشان در سال ۱۳۶۳ تأیید اجتهاد خود را از اساتید حوزه دریافت نمود و سالهای پس از نقلاب را تا سال ۱۳۶۸ در سمت های مختلف قضائی، هنری، ریاست دانشگاه تربیت معلم تهران و دانشکده ادبیات و علوم انسانی آن دانشگاه، تدریس در دانشگاه ها و همکاری فراوان با نهادهای انقلاب انجام وظیفه نمود. از سال ۱۳۶۸ به بعد به خاطر اولویت دادن به امور علمی و فرهنگی جامعه اسلامی به قم بازگشت و ضمن شرکت در حوزه درس خارج فقه و تدریس در زمینه اخلاق و ۱۷ سال آموزش فن خطابه برای طلاب جوان و نیز همکاری با مراکز آموزشی انجام وظیفه می نماید. کار نویسندگی استاد کار نویسندگی را از سال ۱۳۴۷ با تشویق فراوان استادان این فن شروع کرد. در جلسات مرحوم استاد مصطفی زمانی، محمدرضا حکیمی، زین العابدین قربانی، علی حجتی کرمانی و دکتر احمد بهشتی حضور یافت و کتاب «سلمان فارسی» اولین اثر تألیفی او در حالی که ۲۳ سال داشت، به چاپ رسید. البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم ضمن مسافرت‌ها و مأموریت‌های مختلف داخل و خارج کشور از مطالعه و تحقیق باز نایستاد. استاد بیش از صد مقاله اخلاقی تربیتی و اجتماعی، براساس نیاز جامعه اسلامی در مجلات و روزنامه ها نوشت که بیشتر آنها بصورت کتاب درآمده و به چاپ رسیده است. لازم به ذکر است، ایشان از همان اوایل تحصیل در حوزه علمیه قم، مقاله نویسی را در هفته نامه «ندای حق» چاپ تهران و سالنامه « پیام اسلام» چاپ قم آغاز کرد و خود نیز با همکاری تعدادی از فضلای جوان، نشریه هفتگی داخلی «مشعل» را طی یازده شماره به سال ۱۳۴۴ در مدرسه «حقانی» قم منتشر ساخت که به خاطر شرایط سیاسی آن روز تعطیل شد! به هر حال عمده محصول ۴۷ سال تحصیل، تدریس و تحقیق استاد درحوزه و دانشگاه، حدود ۳۵ سال سخنرانی و تبلیغات اسلامی در بسیاری از شهرهای کشور، بیش از هفتاد تألیف، ترجمه، تصحیح و مقاله است که عناوین و تاریخ چاپ و نشر آن ها در شش فصل زیر می‌آید: الف: در زمینه عقاید و احکام اسلامی ۱- آشنائی با خدای جهان،۱۳۵۳،چاپ تهران ۲- آئین نامه حج،۱۳۵۸،تهران ۳- الجعفریات(تصحیح)،۱۳۷۴،تهران ۴- جلوه های نماز در قرآن و حدیث،۱۳۷۴،تهران ۵- چگونه عبادت کنیم؟۱۳۵۴،تهران ۶- حج از میقات تا میعاد،۱۳۸۵،تهران ۷- درسی از خداشناسی(داستان)،۱۳۵۱،کازرون شیراز ۸- در راه وحدت امت اسلامی(ترجمه)،۱۳۶۱،قم ۹- زندان در اسلام،۱۳۶۰،قم ۱۰- زیبائی‌های بهشت،۱۳۸۵،قم ۱۱- قرب الاسناد(تصحیح)،۱۳۷۴،تهران ۱۲- کشیش تازه مسلمان(ترجمه)،۱۳۴۹،مشهد ۱۳- مناجات و نغمه های عاشقانه،۱۳۸۳،قم ۱۴- النوادر،سیدفضل الله راوندی(تصحیح و ترجمه)،۱۳۷۶،تهران ب: اخلاق و مسائل تربیتی ۱۵- اخلاق خانواده،ج۱، ۱۳۴۹،تهران ۱۶- اخلاق خانواده،ج۲، ۱۳۶۸،تهران ۱۷- اخلاق خانواده،ج۳، ۱۳۶۹،تهران ۱۸- اخلاق زن و شوهر و تنظیم خانواده،۱۳۷۰،تهران ۱۹- اخلاق زندگی،۱۳۶۸،قم ۲۰- اخلاق و روابط اجتماعی،۱۳۶۴،تهران ۲۱- ازدواج و اخلاق خانواده،۱۳۸۳،قم ۲۲- اسلام و مسائل جنسی و زناشوئی،۱۳۵۱،تهران ۲۳- اسلام و منافقین،۱۳۶۰،تهران ۲۴- پارسائی و شجاعت علی(ع)،۱۳۸۰،قم ۲۵- پانصد حدیث منظوم اعتقادی و اخلاقی،۱۳۷۲،قم ۲۶- پیام های پیامبر(ص)،۱۳۸۵،قم ۲۷- جاهلیت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه،۱۳۶۲،قم ۲۸- چهارصد درس زندگی از امام علی(ع)،۱۳۸۱،قم ۲۹- حقوق والدین و فرزندان،۱۳۸۸،قم ۳۰- داستان‌های کودکی مردان بزرگ،۱۳۷۶،تهران ۳۱- راه جوان ماندن با غذا و دواهای گیاهی۱۳۶۷،تهران ۳۲- روش‌های تبلیغ و سخنرانی،۱۳۷۰،قم ۳۳- سخنان چهارده معصوم(ع)،۱۳۸۱،تهران ۳۴- شخصیت زن مسلمان،۱۳۶۱،تهران ۳۵- شیعه علی(ع)،۱۳۵۴،یزد ۳۶- صفات مؤمن راستین،۱۳۵۶،تهران ۳۷- صفات شهید،۱۳۶۰،تهران ۳۸- کودکی زنان و مردان بزرگ جهان،۱۳۸۷،قم ۳۹- مقالات بانوان و دوشیزگان،۱۳۵۴،تهران ۴۰- نجات یافتگان،۱۳۸۸،قم ۴۱- نیازهای جوانان،۱۳۷۹،قم- ترجمه به عربی با عنوان: «ما یحتاجه الشباب» ۴۲- هنر تبلیغ و سخنرانی،۱۳۸۵،قم ج:تاریخ و یادنامه‌ها ۴۳- آمنه مادر پیامبر(ص)،۱۳۸۸،تهران ۴۴- امام حسین(ع) و عاشورائیان،۱۳۸۴،تهران ۴۵- بانوی شجاع،زینب کبری(ع)،۱۳۵۲،تهران ۴۶- حضرت محمد(ص)و خدیجه(س)،۱۳۸۵،قم ۴۷- درسی از مکتب حسین(ع)،(قیام حسین(ع) چرا؟)۱۳۵۹،قم ۴۸- زنان دانشمند و راوی حدیث،۱۳۷۳،قم ۴۹- زندگانی امام جواد(ع)،۱۳۷۹،قم ۵۰- زندگانی حضرت ابوالفضل(ع)،۱۳۷۴،تهران ۵۱- زندگانی حضرت عبدالعظیم(ع)،۱۳۶۶،تهران ۵۲- زندگی نامه شهید محمد منتظری،۱۳۶۱،قم ۵۳- زینب قهرمان،دختر علی(ع)،۱۳۷۲،تهران ۵۴- سخنان علی بن الحسین(ع)،(ترجمه)۱۳۵۵،قم ۵۵- سلمان فارسی استاندار مدائن،۱۳۴۹،قم ۵۶- سلمان محمدی،۱۳۸۹،تهران ۵۷- فاطمه(س) الگوی زن مسلمان،۱۳۷۲،قم ۵۸- فاطمه دختر امام حسین(ع)،۱۳۷۷،تهران ۵۹- فرزندان موسی بن جعفر(ع) و آقا علی عباس،۱۳۷۴،قم ۶۰- مستضعفین زمین،۱۳۶۰،تهران ۶۱- مستضعفین جهان از دیدگاه آیت الله … ،۱۳۶۱،قم ۶۲- میثم تمار بر چوبه دار،۱۳۵۰،تهران ۶۳- میثم تمار،۱۳۹۰،تهران ۶۴- نهضت امام حسین(ع) و قیام توابین،۱۳۶۸،روزنامه اطلاعات ۶۵- وقایع رمضان و شهادت علی(ع)،۱۳۸۲،تهران ۶۶- یادنامه شهیدآیت‌الله سعیدی،۱۳۵۹،تهران د: مسائل مالی و اقتصادی ۶۷- توازن ثروت در حکومت اسلامی،۱۳۶۱،قم ۶۸- طرح‌هائی از اقتصاد اسلامی،(ترجمه)۱۳۵۴،قم ۶۹- مبانی اقتصادی ضد استکباری،(ترجمه)۱۳۶۴،روزنامه ابرار ۷۰- نقش ثروت در پیشرفت اسلام،(ترجمه)۱۳۵۲،تهران ه: آثار و مقالات ادبی و هنری ۷۱- بر فیلم و سینما چه گذشته … ؟ ده مقاله،۱۳۵۹،روزنامه اطلاعات ۷۲- مباحث تربیتی،ده مقاله،مجله پیوند،۷۰- ۱۳۶۹ ۷۳- مشاعره جدید،۱۳۷۴،تهران و: مقدمه‌ها و تصحیح‌ها مقدمه:آغاز نهضت اسلامی،از شهید محمد جواد باهنر،۱۳۶۰،قم مقدمه: جهاد و شهادت در اسلام،از شهید سید محمود خضری،۱۳۵۹،تهران مقدمه: ارتش مکتبی،از نعمت الله قادری،۱۳۶۱،تهران مقدمه: افترا و شایعه پراکنی،بلای خطرناک،از محمدعلی خالصی،۱۳۶۳،تهران تصحیح: سیمای شیعه در حجاز،از سید احمد فقیهی،۱۳۵۸،تهران تصحیح: معالم الزلفی،از سید هاشم بحرانی،۱۳۵۲،تهران و ده ها مقاله در روزنامه و مجلات احمد صادقی اردستانی، ابن حسن بن محمدعلی بن حسن بن احمد ۱- با پوزش از استادان بزرگوار، از به کار بردن القاب و عناوین مصطلح خودداری شده است. ۲- شرح آن ماجرا در روزنامه جمهوری اسلامی، ۲۱ مهرماه ۱۳۸۸ شماره۸۷۳۷،صفحه ۱۰ آمده است.